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Revista Económica
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ECONÓMICA
Vol. LI, No. 1-2, January-December 2005
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An economic analysis of higher education financing policies
Juan Matías Sánchez

Article Citation:

Sánchez, Juan Matías (2005). “An economic analysis of higher education financing policies”. Económica, Vol. LI(1-2): 137-184.

Abstract:

This paper develops a model in which it is possible to evaluate alternatives of higher education financing. The alternative systems under discussion are: total feeing, graduates' taxes and uniform taxes (this can be associated to the scheme presently used in the Argentina to finance the Universities).
Assessment of the alternatives is performed over welfare, based on the indicators of poverty, equality, and the average levels of utility and wealth. Likewise, the functions of welfare presented by Bentham, Rawls, Atkinson, Sen and Kakwani are also considered.
The most remarkable results are obtained through the simulation of an economy under two scenarios. In that way, the system of graduates' taxation is found to be better for welfare; whereas the system of uniform taxation only can be justified as it maximizes the number of students.

Resumen:

En este trabajo se utiliza un modelo para evaluar alternativas de financiamiento universitario. Los sistemas alternativos que se evalúan son: arancel total, impuestos a los graduados e impuestos uniformes (el cual puede asociarse al esquema que actualmente se utiliza en Argentina).
La evaluación de las alternativas se realiza sobre el bienestar, el cual es considerado a partir de indicadores de pobreza, igualdad, y de los niveles promedio de utilidad y riqueza. A su vez, se consideran las funciones de bienestar presentadas por Bentham, Rawls, Atkinson, Sen y Kakwani.
Los resultados más destacables se hallan a partir de la simulación de una economía bajo dos escenarios. Allí, se halló que el sistema de impuestos a los graduados es el mejor para el bienestar, mientras que el sistema de impuestos uniformes puede ser solo justificado como el sistema que maximiza la cantidad de estudiantes.

Language: English

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Author(s):

Juan Matías Sánchez: University of Rochester

JEL Classifications:

H10- Structure and Scope of Government: General
I20- Education: General
E62- Fiscal Policy
O15- Economic Development: Human Resources; Human Development; Income Distribution; Migration

 
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