In :

Advanced search

E-mail :


Revista Económica
Facultad de Ciencias Económicas Universidad Nacional de La Plata Calle 6 Nº 777
5to Piso, Oficina 528
(1900) La Plata - Argentina

Tel/Fax: (+54 221) 422 9383

e-mail: economica@econo.unlp.edu.ar

URL: economica.econo.unlp.edu.ar

Responsible Director:
Dean Mg. Martín Aníbal López Armengol
Dr. Mario Luis Szychowski

ISSN Printed Edition:
0013-0419
ISSN Online Edition:
1852-1649
Copyright Registration N°:
Pending

CUIT:  30-54666670-7

Owner:
Facultad de Ciencias Económicas Universidad Nacional de La Plata Calle 6 Nº 777
(1900) La Plata - Argentina
Tel/Fax: (+54 221) 422 9383

 

BACK    
ECONÓMICA
Vol. LXII, January - December 2016
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Segregación escolar por nivel socioeconómico. Midiendo el fenómeno y explorando sus determinantes
Emmanuel Vazquez

Article Citation:

Vazquez, Emmanuel (2016). “Segregación escolar por nivel socioeconómico. Midiendo el fenómeno y explorando sus determinantes”. Económica, Vol. LXII: 121-184.

Abstract:

This paper makes use of data provided by the Programme for International Student Assessment (PISA) in order to provide a quantification of the level and evolution of school segregation by socioeconomic status in the world, and contribute to the discussion of its determinants. Results suggest that Latin America is a region with high relative school segregation, where segregation between public and private schools is relevant. Findings also indicate that school segregation by socioeconomic status is higher in those countries and periods in which inequality and enrollment in private schools are higher, while certain patterns of geographic localization also play a significant role.

Resumen:

Este trabajo hace uso de datos suministrados por el Programa Internacional de Evaluación de Alumnos (PISA) con el objetivo de proveer una cuantificación de los niveles y la evolución de la segregación escolar por nivel socioeconómico en el mundo y contribuir a la discusión de sus determinantes. Los resultados sugieren un ranking de países que muestra a América Latina como una región de alta segregación escolar en términos relativos y donde la segregación entre escuelas públicas y privadas es relevante. Se encuentra además que la segregación escolar por nivel socioeconómico es mayor en aquellos países y períodos de tiempo en los que la desigualdad y la participación del sector privado en la matrícula es mayor, en tanto ciertos patrones de localización geográfica juegan también un rol importante.

Language: Spanish

Full Text: Download

Author(s):

Emmanuel Vazquez: CEDLAS-UNLP

JEL Classifications:

D63- Equity, Justice, Inequality, and Other Normative Criteria and Measurement

 
Diseño Gráfico - Diseño Web Desarrollo de software - Consultoria Informática